Ekspresjonisme kommer fra det engelse uttrykket "to express" som betyr å føle. Denne kunstretningen varte fra slutten av 1800 tallet til ca. 1940.
De kunstnerne som malte ekspresjonistisk var ikke så opptatte av å gjengi virkeligheten slik den var. De syntes det var viktigere å male det de følte i forhold til verden rundt seg - de ville få fram følelser, stemninger og tanker. Detaljene på bildene var heller ikke så viktig for ekspresjonistene. De brukte ofte grove pensler, penselstrøkene var tydelige og fargene ble smurt tykt på. I ekspresjonismen var kunstnerne opptatte av å bruke sterke farger og å bruke fargene på sin egen måte. Det var derfor ikke sikkert at havet var blått og sola gul. Nei, havet kunne godt være fiolett og sola rød.
Ekspresjonistiske kunstnere hadde heller ikke noe favorittmotiv, de malte alt mulig. De mente også at det var uærlig bare å male det som var bra i verden - man måtte male det som ikke var bra også. Derfor klarte disse kunstnerne ofte å sjokkere folk med bildene sine.
funksjonismen
Svært forenklet er funksjonalismen modernismens arkitektur. Modernismen er den stilretning i arkitektur, kunst og design som utviklet seg fra en sped begynnelse i løpet av 1900-tallets første 10-år til full utfoldelse i 1930-årene og som for såvidt har fortsatt som den alment aksepterte retning helt til våre dager. Denne stilarten, som først og fremst var mellomkrigstidens stil, er kjent under flere navn, fortrinnsvis som "funksjonalisme", men også i kortformen "funkis". Ulike varianter av funksjonalismen har betegnelser som "Neue Sachlichkeit", "Art Deco", "Den internasjonale stil", eller rett og slett "modernisme".
Funksjonalismen legger først og fremst vekt på den praktiske funksjon. Stilens hovedkjennetrekk er:
"Huset skal være en maskin som man bor i". "Form follows function", dvs. den praktiske funksjonen skulle komme til syne i bygninger og gjenstanders utseende. Et av funksjonalismens paradokser er at de funksjonelle boligene ofte ikke var praktiske å bo i.
Husene kjennetegnes av flate tak, glatte vegger uten ornamenter eller annen dekor. Store vindusåpninger der vinduene ofte danner "bånd" i fasaden. Også rundete hjørner, fremskutte baldakiner, strømlinjeformer, lyse farger, neon-lys, stålrørsmøbler, tekstiler og gjenstander med "kubisk" mønster osv.
Kopiering og etterligning av eldre stilarter var bannlyst, arkitekten måtte være orginalt skapende og "ærlig" mot sin egen tid.
Futurismen begynte med at den italienske dikteren Filippo Tommaso Marinetti skrev et oppsiktsvekkende manifest i 1909. Manifestet kritiserte sterkt en rekke forhold i samfunnet og politikken. Han mente at det moderne samfunnet med ny teknologi krevde en annen livsstil. De futuristiske kunstnerne gjorde opprør mot all 1900-talls kunst, og innenfor moderne kunst er kanskje futurismen den bevegelsen som gav mest lyd fra seg.
Kunsten skulle inneholde en ny type skjønnhet, som var knyttet til fart, bevegelse og ny teknologi i det moderne samfunnet. Futuristene skrev mange manifest (opprop) som omtalte både maleri, teater, litteratur,dans og kokekunst. De ville være frie til å bruke mange ulike materialer i en skulptur, slik som glass, tre, sement, gips, hestehår, lær, speil og ellers alt som kunne gi skulpturen det uttrykk som de ønsket.
Futuristene var også sterkt påvirket av kubismen De utviklet denne videre i bilder og maleri ved å beskrive bevegelsen i tillegg til de brutte formene. Den mest kjente futuristiske skulptør er Umberto Boccioni. Også Raymond Duchamp Villon arbeidet i et futuristisk uttrykk.
1 kommentar:
Her har du virkelig jobba! Det er bra!
Legg inn en kommentar